donderdag 13 juni 2013

Presentatie over geëngageerde Kunstenaars



CKV presentatie Tekst
Megan Daisy Samantha

Onze presentatie gaat over geëngageerde kunstenaars, geëngageerd betekend dat je je betrokken voelt bij de maatschappelijke problemen van je tijd. Een geëngageerde kunstenaar is bezig met de wereld om zich heen. Hij houdt zich bezig met de samenleving en wil zich ook met de samenleving verbonden voelen. De opkomst van de geëngageerde kunstenaar was een opvallend verschijnsel.  De kunstenaar zelf was niet opvallend, maar zijn kunst wel. Deze kunstenaars waren meestal rijke mensen. Ze waren niet zo geïnterreseert in de economie, wat hen bezighield was meer de zon die onderging boven de parlementsgebouwen in Londen, treinen die vanuit het Parijse station Saint Lazarre vertrokken, stillevens met niet nader te duiden fruit en het schilderen van een groep vrienden en de collega's die een pijpje rookten aan een cafétafel. Kunst was wat het oog zag. En wat de hand van de kunstenaar daarvan op het doek kon verbeelden. Het modernisme was geboren...

als reactie op de geëngageerde kunstenaars gingen de mensen steeds kritischer naar deze kunst kijken.
er kwam een splitsing in de geëngageerde kunst dit gebeurde in de helft van de 19 eeuw.
de twee stromingen zijn geëngageerde kunst en kritische geëngageerde kunst.
het grote verschil tussen geëngageerde kunst en kritische geëngageerde kunst is dat :
bij geëngageerde kunst gaat het om verbondenheid met het maatschappelijk probleem  in te zien.
bij kritische geëngageerde kunst gaat het om het effect dat ze willen bereiken met de kunst.
toch bestaat er tegenwoordig zoiets als kritische geëngageerde kunst dit heeft niet met kunst zelf te maken,maar meer met de houding van de kunstenaars  niet het kunstwerk staat in het middelpunt van de belangstelling maar de betrokkenheid met de wereld en de wens daaraan iets te veranderen.

Alicia Framis is in 1967 geboren in Barcelona. De eerste solo tentoonstelling heet Daily future daar laat  ze een nieuwe blik op de toekomst zien.
op welke wijze speelt engagement nou een rol in het werk van alicia framis?
ze wilt net zoals alle andere Geëngageerde mensen met elkaar verbinden.
de tentoonstelling geeft een voorbeeld aan het leven in de ruimte, omdat wij waarschijnlijk ooit in de ruimte  zullen gaan wonen. in de ruimte kan je je leven opnieuw in richten. Alicia Framis  verbind mensen met de ruimte  doordat ze hun ervaringen kunnen delen.

krzysztof wodiczko werd op 16 april 1943  geboren in polen.
hij staat het meest bekend om zijn levensgrote projecties op monumentale panden over de hele wereld. hij beeld problemen van de samenleving uit in zijn kunst zoals: oorlog,conflicten,politiek. hij laat dus echt de maatschappelijke hoofd problemen zien.
door maatschappelijke problemen levensgroot in beeld te brengen wil hij andere mensen er bewust van laten worden. zodat de mensen er samen wat aan kunnen doen. hij is kritisch Geëngageerd en hij is wereld beroemd.

Kunst en kritisch engagement. Het probleem is dat het gaat om twee ongelijksoortige grootheden. Twee termen die zich niet met elkaar laten verenigen. Kritisch engagement is gericht op effect. Het heeft een doel, altijd. Dat moet wel, anders bezit het geen bestaansrecht.
Kunst heeft geen doel, het beoogt niets. Kunst IS, terwijl de kritisch geëngageerde kunstenaar iets WIL. De term kritisch geëngageerde kunst is dus een contradictio in terminis, een innerlijke tegenstelling. Kritisch engagement en kunst verdragen elkaar niet, ze sluiten elkaar uit.
Tegenwoordig staan niet de kunstwerken zelf in de belangstelling, maar de betrokkenheid met de wereld en de wens daaraan iets te veranderen. Dat voornemen is nu groter dan ooit tevoren. Afgezet tegen hoge idealen, zoals oorlogen, slechte werkomstandigheden, onderbetaling en kinderarbeid zijn in zulke kunstwerken tegenwoordig niet meer dan krachteloze gebaren. Het doel om aan dat soort misstanden iets wezenlijk te veranderen, heeft tot niets geleid.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten