CKV presentatie Tekst
Megan
Daisy Samantha
Onze
presentatie gaat over geëngageerde kunstenaars, geëngageerd betekend dat je je betrokken voelt bij de maatschappelijke
problemen van je tijd. Een geëngageerde kunstenaar is bezig met de wereld om
zich heen. Hij houdt zich bezig met de samenleving en wil zich ook met de
samenleving verbonden voelen. De opkomst van de
geëngageerde kunstenaar was een opvallend verschijnsel. De kunstenaar zelf was niet opvallend, maar
zijn kunst wel. Deze kunstenaars waren meestal rijke mensen. Ze waren niet zo
geïnterreseert in de economie, wat hen bezighield was meer de zon die
onderging boven de parlementsgebouwen in Londen, treinen die vanuit het Parijse
station Saint Lazarre vertrokken, stillevens met niet nader te duiden fruit en
het schilderen van een groep vrienden en de collega's die een pijpje rookten
aan een cafétafel. Kunst was wat het oog zag. En wat de hand van de kunstenaar
daarvan op het doek kon verbeelden. Het modernisme was geboren...
als reactie op de geëngageerde kunstenaars gingen de mensen steeds kritischer
naar deze kunst kijken.
er kwam een splitsing in de geëngageerde kunst dit gebeurde in de helft van
de 19 eeuw.
de twee stromingen zijn geëngageerde kunst en kritische geëngageerde kunst.
het grote verschil tussen geëngageerde kunst en kritische geëngageerde kunst
is dat :
bij geëngageerde kunst gaat het om verbondenheid met het maatschappelijk
probleem in te zien.
bij kritische geëngageerde kunst gaat het om het effect dat ze willen
bereiken met de kunst.
toch bestaat er tegenwoordig zoiets als kritische geëngageerde kunst dit
heeft niet met kunst zelf te maken,maar meer met de houding van de
kunstenaars niet het kunstwerk staat
in het middelpunt van de belangstelling maar de betrokkenheid met de wereld en
de wens daaraan iets te veranderen.
Alicia Framis is in 1967 geboren in Barcelona. De
eerste solo tentoonstelling heet Daily future daar laat ze een nieuwe blik op de toekomst zien.
op welke wijze speelt engagement nou een rol in het
werk van alicia framis?
ze wilt net zoals alle andere Geëngageerde mensen met
elkaar verbinden.
de tentoonstelling geeft een voorbeeld aan het leven
in de ruimte, omdat wij waarschijnlijk ooit in de ruimte zullen gaan wonen. in de ruimte kan je je
leven opnieuw in richten. Alicia Framis
verbind mensen met de ruimte
doordat ze hun ervaringen kunnen delen.
krzysztof wodiczko werd op 16 april 1943 geboren in polen.
hij staat het meest bekend om zijn levensgrote
projecties op monumentale panden over de hele wereld. hij beeld problemen van
de samenleving uit in zijn kunst zoals: oorlog,conflicten,politiek. hij laat dus
echt de maatschappelijke hoofd problemen zien.
door maatschappelijke problemen levensgroot in beeld
te brengen wil hij andere mensen er bewust van laten worden. zodat de mensen er
samen wat aan kunnen doen. hij is kritisch Geëngageerd en hij is wereld beroemd.
Kunst
en kritisch engagement. Het probleem is dat het gaat om twee ongelijksoortige
grootheden. Twee termen die zich niet met elkaar laten verenigen. Kritisch
engagement is gericht op effect. Het heeft een doel, altijd. Dat moet wel,
anders bezit het geen bestaansrecht.
Kunst heeft geen doel, het beoogt niets. Kunst IS, terwijl de kritisch geëngageerde kunstenaar iets WIL. De term kritisch geëngageerde kunst is dus een contradictio in terminis, een innerlijke tegenstelling. Kritisch engagement en kunst verdragen elkaar niet, ze sluiten elkaar uit.
Kunst heeft geen doel, het beoogt niets. Kunst IS, terwijl de kritisch geëngageerde kunstenaar iets WIL. De term kritisch geëngageerde kunst is dus een contradictio in terminis, een innerlijke tegenstelling. Kritisch engagement en kunst verdragen elkaar niet, ze sluiten elkaar uit.
Tegenwoordig
staan niet de kunstwerken zelf in de belangstelling, maar de betrokkenheid met
de wereld en de wens daaraan iets te veranderen. Dat voornemen is nu groter dan
ooit tevoren.
Afgezet
tegen hoge idealen, zoals oorlogen, slechte werkomstandigheden, onderbetaling
en kinderarbeid zijn in zulke kunstwerken tegenwoordig niet meer dan
krachteloze gebaren. Het doel om aan dat soort misstanden iets wezenlijk te
veranderen, heeft tot niets geleid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten